top of page
חיפוש

כורך הספרים האחרון



שלום צימבר בן ה77 איבד את פרנסתו ככורך ספרים ידני. בשנת ב2015 בעודי מרחיבה את מיזם הסיורים "בעקבות המקצועות שנעלמים מן העולם" הגעתי לצימבר הכורך. סיפרתי לו על המיזם וראיתי שהוא עובד לבד. שלום סיפר לי שבעבר עבדו בבית המלאכה הקטן שלו כתף לצד כתף 5 פועלים. אבל בשנים האחרונות אין כמעט עבודה והוא עובד לבד.

מזה 5 שנים ששלום ואני עובדים יחד בסיורי המיזם. שלום אדם מצחיק ומרגש ואי אפשר שלא לרכוש אצלו מחברת נוסטלגית למזכרת בזמן סיור. אבל בגלל הקורונה כבר חודשים ארוכים שאין כמעט סיורים ולכן חשוב לי לתת לחבר היקר שלי שוב במה. בעבר מספר שלום "נתנו כבוד לספרים ואנציקלופדיות. אלו היו בכל בית בישראל, אבל היום נזרקים כלאחר יד ברחובות". לכן כריכה ידנית זה מקצוע ללא עתיד, אבל עם היסטוריה ומורשת מפוארת.

כך למשל ניתן לראות במקום גליוטינה בת 200 שנה, מלחציים ידניות להטבעה, חוט ומחט איתם מחבר שלום את הכריכה אחת-אחת. שלום מציג בגאווה ספרים נוסטלגיים כמו דבר לילדים, ספרי מורשת, ועוד. "חלק מהספרים עוד כרך אבי אריה צימבר ז”ל, בימים שהיה ברשותו כריכייה גדולה שעבדה עם הוצאות הספרים הגדולות בישראל של אותה תקופה. בשנות ה-60, עקב המיתון הקשה, נכנס אבי לקשיים ולבסוף נאלץ לסגור את העסק".

כדי להתפרנס פתח שלום, כריכייה משלו. הוא מצא נישה משלו וכרך את הספרים של הספריות האקדמיות, משרד הביטחון, עיתון הארץ, ספריות רפואיות של בתי חולים, ועוד.

עד הקורונה עוד כרך עבור הגופים הביטחוניים ספר לכל פורש, כריכות לאירועי בר מצווה, תפריטי מסעדות ועוד.. אבל מאז הקורונה אין בכלל עבודה ורוב הזמן פנוי. אבל שלום נלחם על פרנסתו ולא פחות מזה על הסיבה לקום בבוקר ולעשות את מה שהוא אוהב.


"הזמן מאפשר לי להיות יצירתי. אני אוסף אנציקלופדיות וספרים ישנים, אותם אני ממחזר לטובת כריכה של מחברות. השילוב של דף מספר ישן מקנה להן מראה נוסטלגי וייחודי. אין לי שיווק את המחברות אני מוכר בעיקר בסיורים אבל גם זה פסק בקורונה וזה לא פשוט עבורי.

המצחיק הוא שבשנת 2015 כבר שקלתי לסגור ואז הגיעה אלי בחורה בשם מיטל כץ, שסיפרה שיש לה מיזם סיורים חברתי שחושף את הסיפורים של בעלי מלאכה במקצועות נכחדים. בהתחלה התנגדתי נחרצות. חשבתי שזה לא ייתן לי כלום חוץ מבלגן, אבל לבסוף השתכנעתי לתת לזה הזדמנות חד פעמית.

מאז שהצטרפתי למיזם העסק קם לתחייה, פתאום אנשים מצלמים, מתעניינים בסיפור שלי ובמקצוע, רוכשים מחברות ויומנים ואפילו צילמו אותי לטלוויזיה ולעיתון. אז רעיון הסגירה נדחה בינתיים”, אומר שלום בחיוך אופייני. אם חשקה נפשכם במחברת מעוצבת או שיש לכם רצון למתנה מיוחדת ולא יקרה. שלום יכרוך עבורכם מחברות עם הברכות שלכם בעבודת יד, סידורי בר מצווה, תיקון ספרים עתיקים או כל דבר שניתן לעשות בעבודת יד. הכריכייה ממוקמת ברחוב אבולעפיה 20 בתל-אביב ופתוחה לרוב עד השעה 13.00.

כדי להעביר את סיפורם של בעלי המלאכה והיוצרים השונים, יצרנו מגוון סיורי השראה. הרשמתכם לסיורים עוזרת לנו לתמוך ביצירה הישראלית ובמקצועות שעתידים להעלם.


26 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page